گروه آموزشی درخشش در زمینه مشاوره تلفنی و اینترنتی نیز فعالیت دارد. ما میتوانیم بصورت مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی و اینترنتی با شما در تماس باشیم.

گروه اموزشی درخششاستــــرس مطالعـــه

استرس چیست؟   
 استرس حالتی است ناشی ­­­از ترشح هورمون­هایی که هنگامی که فشار زیادی بر انسان وارد می­شود رخ می­دهد سرعت تپش قلب را بالا برده، تنفس شما را سریع‌تر کرده و میزان انرژی بیشتری به شما می‌دهد.
 بعضی از دانش آموزان به دلیل عدم آشنایی با پیامدهای مثبت استرس آن را به عنوان معضلی برای خود و خانواده تبدیل کرده وگاهی پیش آمده که خود یا دوستانمان را به عنوان شخصی استرسی تلقی کرده ایم.درصورتی که وجود آن به اندازه مشخص و معقول باعث تلاش و برانگیختگی می­شود.
ما در این مقاله به عوامل،نشانه­ های وجود استرس در{شب امتحان یا آزمون}،و­ راه­ های مقابله و دوستی با آن­ می­پردازیم .
عوامل استرس:
          از عوامل ایجاد استرس میتوان به عدم برنامه ریزی و نگرانی برای آینده و شک و­تردید در مورد توانایی ها و خود کم بینی و سوء تغذیه اشاره کرد و همچنین باورها و تصور های ذهنی که در شب امتحان استرس را افزایش می­دهد.
به عنوان مثال:
  • اگر در امتحان قبول نشوم تمام اعتبارم را از دست خواهم داد
  • ای کاش اول سال درس­ها را به طور کامل می­خواندم
  • من یک بدشانس واقعی­ام و تمام سوالاتی که بلدنیستم در امتحان می­آید
  •    به طور حتم کمترین نمره کلاس را خواهم گرفت
اگر چنین افکاری هنگام مطالعه سراغ شما آمد بدانید که سیاه چاله های مطالعه هستند و تمام سعی خود را بکنید که در این سیاه چاله ها گرفتار نشوید و با فدرت ادامه دهید
علاوه بر سیاه چاله های امتحانی که به انها اشاره کردیم روش های غلط مطالعه یا صحبت های منفی با همکلاسی ها در مورد امتحان هم می­تواند موجب استرس شود.
تا جایی که ممکن است از صحبت کردن با دوستانتان در مورد مطالب درسی­که تسلط ندارید یا زمان باقی مانده تا امتحان و حجم مطالعه ­تان اجتناب کنید.
          از روش های غلط میتوان به پراکندگی در مطالعه به این صورت که وقتی در حال مطالعه هستید مدام به صفحه های قبلی جزوه یا کتاب برگردید ویا هر چند دقیقه یکبار به انتهای جزوه نگاه کنید یا صفحات را بشمارید.و همچنین حل نکردن تمرین به اندازه کافی باعث می­شود این ذهنیت برای شما پیش بیایید که بلدنیستم و این موضوع باعث پایین آمدن اعتماد به نفس دانش آموز می­شود ودر پایان موجب استرس.
این عوامل حداقل یکبار برای هر یک از دانش اموزان پیش امده که موجب استرس بیش از حد و منفی می­شود.
همچنان ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 
 یکی دیگر از این موارد ایجاد استرس عدم برنامه ریزی صحیح و شب امتحانی بودن است به این صورت که حجم زیادی از مطالبی که باید مطالعه کنند را میگذارند برای شب امتحان و این حجم فشرده­­ی مطالب درشب امتحان قابل مطالعه و یادگیری نیست وموجب استرس می­شود.
متاسفانه در این میان والدین و بعضی از مشاوران هم در ایجاد این استرس و فشار روانی بر دانش­آموز بی­تاثیر نیستند.برخی از والدین فرزندان خود را مجبور می­کنند که باید نمره بالای بگیری یا مدام به او متذکر می­شوند که زمان درس خواندن است و آن­ها را از انجام هرگونه کار غیر درسی بازمی­دارند.
برخی از دانش آموزان که انها را به عنوان انسان های مضطرب می­شناسیم شخصیت کمال گرایی دارند،انها دایم با خود در رقابت هستند و همیشه در این فکر هستند که بالاترین نمره را بگیرند و این کمال گرایی به دنبال خود ترس از شکست و عدم قبولی در دانش­آموز را در پی دارد که نتیجه آن استرس است.
علایم استرس:علایم استرس
          علایم استرس به ۴ دسته تقسیم می­شوند که به شرح ان­ها می­پردازیم
.۱ علایم و نشانه های شناختی:
بیشتر افکار و ذهن دانش آموز درگیر افکار و خودگویی های منفی است، که قبل از امتحان یا حین امتحان در ذهن آنها می گذرد.
مانند: من باید بالاترین نمره را بگیرم،هیچ سوالی را بلد نیستم،یکی دیگر از علائم شناختی این است که دانش آموز یا دانشجو در سازماندهی افکار خود دچار ناتوانی می شود و به همین دلیل در تمرکز دچار مشکل می شود.
.۲ علائم عاطفی و هیجانی:
این مولفه شامل احساسات دانش آموزان و دانشجویان در موقعیت اضطرابی(زمان امتحان) است که با آن درگیر می شود.
این احساسات عبارتند از:
  • احساس دلهره
  • سراسیمگی
  • یاس
  • خشم
  • ترس
  • غمگینی
  • و گاهی گریه.
  • همچنان ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 
.۳ علائم رفتاری:
دانش­آموزان بعضی اوقات به لحاظ ذهنی و عاطفی درگیر می شوند. این درگیری در رفتارشان به صورت ذیل نمایان می شود:
  • بی قراری
  • بازی کردن با انگشتان
  • قدم زدن با سرعت
  • تنش حرکتی
  • لرزش
  • و متاسفانه گاهی سوء مصرف مواد.
عصبانیت و پرخاشگری را به عنوان یک رفتار اضطرابی از خود نشان می دهند.
.۴ علائم فیزیولوژیک:                                                                                           
در علائم فیزیولوژیک جسم فرد درگیر می شود.‌ زمانی که استرس و اضطراب امتحان شدید باشد فیزیک آنها پاسخ می­دهد و دچار عوارض زیر می­گردند:
  • تعریق
  • خشکی دهان
  • اسهال
  • تکرر ادرار
  • افزایش ضربان قلب
  • احساس گیجی
  • کوتاه شدن تنفس
  • احساس دل به هم خوردگی
  • خیس شدن کف دست ها
  • سردرد
  • تهوع
  • گرفتگی عضلانی

مقابله با استرس

اگرهر یک ازعلایم بالابرای شما اتفاق افتاد بدانید هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد و این علایم نشانه هایی طبیعی خواهند بود که کم وبیش برای هرکسی ممکن است اتفاق بفتد.
همچنان ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 
راه­های مقابله با استرس :
         راه های مقابله با استرس را در دوگروه ویژه دانش آموزآنی که امتحان تشریحی دارند و دانش آموزانی که آزمون تستی دارند بیان می­کنیم.
ابتدا باید بگوییم که به طور کلی در شب های امتحان یا آزمون برای رهایی از سیاه چاله های مطالعاتی که قبلا بازگو کردیم همه افکار پراکنده و ازاردهنده ای که در ذهنتان می­آید را روی یک کاغذ یادداشت کرده و به خود بگویید که در زمان مناسبتری در موردشان فکر خواهم کرد در این صورت ذهن اطمینان می­یابد که در یک زمان مناسب این دغدغه را حل خواهد کرد و این مساله در ذهن شما حل خواهد شد
  ۱٫ابتدا باید توجه داشته باشید که مطالعه هدفمندی داشته باشید
هر کسی با توجه به توانایی های فردی خود و با کسب تجربه می­تواند متوجه شود که چه حجمی از درس را در چه مدت زمانی می­تواند مطالعه کند بنابراین روی کاغذ تعداد روزهایی که طول می­کشد هرمبحث را مطالعه کند مشخص کند و به برنامه ریزی منطقی که برای خود انجام داده عمل کند
۲٫مکث ها و توقف های دید خود را هنگام مطالعۀ سطور کم کنید
این همان تمرکزهای لحظه­ای روی حروف واژه هاست. در حین خواندن هر یک از سطرهای یک متن چشمان خود را به صورت جهشی به سمت جلو حرکت دهید. حال هر میزان که این مکث ها را کم کنید سرعت خواندنتان بیشتر می شود، تعداد این توقف ها معمولاً در افراد کند خوان به ۸-۷ بار در هر سطر می رسد، اما ما می توانیم این مکث ها را به ۳-۲ بار در هرسطح کاهش دهیم.
هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطرها به جای خود حرکت دهید.
برای کاهش مکث ها باید حوزۀ دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید تلاش کنید تا تصاویر واقع شده در گوشۀ چشمان خود را بدون آن که به طور مستقیم به آن ها نگاه کنید ببینید.
اجازه ندهید هنگام مطالعه دیدتان دچار سرگردانی شود
همچنان ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: 
۳٫مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید.
ما برای نگاشتن مطالب ناگزیر هستیم برخی دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما بیش از ۵۰ درصد کل یک متن از واژه ها و حروف بی اهمیت و غیر ضروری ( البته برای درک آن) تشکیل یافته است. مانند حروف ربط، بیاموزید، تنها اسم ها و افعال را بیشتر بخوانید.
در مورد امتحانات تشریحی:
  1. ابتدا تمام سوالات را به دقت بخوانید.
  2. پاسخگویی به سوالات را از آسان به سخت شروع کنید.
  3. جواب پرسش­ها را با توجه به دانسته ها و معلومات­تان بدهید نه بر پایه حدسیات.
  4. سعی کنید از حاشیه روی پرهیز کنید و تنها اصل پاسخ را بنویسید.
  5. توجه به زمان داشته باشید و بیش از حد برای یک سوال وقت نگذارید
  6. .سوالاتی را که پاسخی برای آنها ندارید، کنار بگذارید و به بقیه پرسش ها بپردازید. در صورتی که وقت اضافه داشتید، می توانید با تمرکز بر سوال، پاسخ آن را پیدا کنید.
  7. پاسخ هر سوال را در جای خودش بنویسید.
  8. بعد از پایان پاسخگویی به سوالات، در صورت داشتن وقت، حتماً ورقه تان را یک بار مرور کنید.
در مورد امتحانات تستی:
  1. ابتدا تمام جواب ها را به دقت بخوانید و سپس جواب درست را علامت بزنید، شاید پاسخ صحیح، گزینه چهارم باشد
  2. دقت داشته باشید، هیچ گاه سعی نکنید ارتباطی بین پاسخ های صحیح پیدا کنید.
  3. تنها زمانی که اطمینان دارید پاسخی که اول داده اید اشتباه است، آن را تغییر دهید.
همچنان ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: