دسته‌بندی نشده

خلاصه نویسی

  گروه آموزشی درخشش در زمینه مشاوره تلفنی و اینترنتی نیز فعالیت دارد. ما میتوانیم بصورت مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی و اینترنتی با شما در تماس باشیم.
  یکی از مهارت­ های مطالعه و یادگیری درس­ ها خلاصه نویسی است.یادآوری مطالب بدون خلاصه نویسی کردن ممکن نیست بنابراین خلاصه بیان مجددی است از نکات اصلی به زبان خود شما. یک خلاصه نه تنها باید شامل نکات اصلی باشد بلکه باید بیان­ کننده­  روابط بین نکات اصلی باشد .
خلاصه­ ها به سه منظور نوشته می­شوند:
  1. خلاصه­ ها بیان­ کننده­ درک وفهم شما از مطالب هستند
  2. خلاصه­ ها کار مرور کردن را آسان می­سازند
  3. خلاصه­ ها نگه­داری مطالب را در حافظه تقویت می­کنند
ویژگی ­های یک خلاصه خوب:
  1. در خلاصه نویسی باید سعی کنید فعل­ ها را حدف کنید چون یکی از عوامل حواس­­­پرتی در حین مطالعه وجود فعل و کامل نبودن متنی است که می­خوانیم.
  2. متن خلاصه باید چکیده­ ای از متن اصلی باشد مثلا اگر ۴۰ صفحه متن اصلی را به یک خلاصه۱۰ صفحه­ ای خلاصه نموده ­اید قابل قبول است.
  3. خلاصه باید جامع و مانع باشد یعنی همه نکات مهم را در بر داشته باشد و در ضمن مطالب زاید و اضافی نوشته نشده باشد.
  4. در خلاصه نویسی از رنگ­ های مختلف استفاده کنید و بهتر است که لایه ها­ی اول با رنگ گرم (قرمز و سبز) و توضیحات آن­ها را با رنگ­های سرد (آبی و مشکی) باشد. ولی اگر چشم­هایتان به رنگ قرمز حساسیت دارد می­توانید از رنگ­ های دیگر استفاده کنید.
  5. از علایم اختصاری استفاده کنید مثلا از ↑↓  به جای افزایش و کاهش ، pr   به جای پروتیین aa   به جای اسید­آمینه و….شما می­توانید در این زمینه از خلاقیت خود استفاده کرده و از علایم ابداعی نیز بهره بگیرید.
  6. خلاصه نویسی بر اساس نمودار شعاعی یا درخت حافظه یا طرح شبکه ­ای مغز باشد . مثلا همین متن ویژگی­ های خلاصه نویسی را می­توان به صورت زیر خلاصه نویسی کرد .
  7. در خلاصه نویسی می­توانید از اعداد (۱-۲-۳)برای قسمت­ های اصلی و از حروف الفبا(الف ، ب، ج، و…)برای قسمت­ های فرعی استفاده کنید .
  8. بهتر است از ورق کلاسور برای خلاصه نویسی استفاده کنید تا در صورت لزوم مطلبی را به آن اضافه کنید و یا چیزی از آن کم کنید .
  9. سعی کنید به خلاصه های خود اطمینان کنید چرا که این خلاصه ­ها را بارها مرور می­کنید .
  10. خلاصه را همیشه با عبارات و انشای خود بنویسید . اگر نمی­توانید چیزی را که خوانده­ اید به زبان خود بیان کنید به احتمال قوی مطالب را خوب نفهمیده ­اید و احتمالا نخواهید توانست آن مطالب را به طور وضوح به یاد آورید.
منابع خلاصه نویسی :
اگر چه خلاصه نویسی کاری وقت گیر و مشکل است ولی موجب افزایش یادگیری و کاهش فراموشی می­شود. از طرفی دانش ­آموزان منابع مطالعاتی متعددی را دارند که می­بایست به همه­  آن­ها توجه کرده و به دقت آن­ها را مطالعه نمایید . این منابع عبارتند از:
  1. کتاب درسی
  2. جزوه معلم در کلاس
  3. کتاب­های کمک آموزشی
  4. مجموعه­ های تستی موجود در بازار و ….
غالبا دیده شده است که حدود ۶۰-۷۰درصد مطالب این منابع با یکدیگر مشترک هستند دانش ­آموزان می­توانند به کمک خلاصه نویسی این منابع را به یک جزوه تبدیل کنند.
همچنین اگر دانش ­آموزان بتوانند خلاصه خوبی را از مطالب درسی تهیه کند قادر خاد بود مطالب خلاصه نویسی را چندین بار مرور کند و به­طور چشمگیری در وقت صرفه­ جویی  نماییند.
      خواندن به تنهایی کافی نیست. دانسته ها به سادگی به فراموشی سپرده می­شوند. خواندن زمانی مفید است که از تکنیک های مختلف برای به خاطر سپردن و خلاصه نویسی استفاده کنیم.
{ انسان، با مثال می آموزد. مغز انسان در درک مجردات ضعیف است}
همیشه پس از خواندن یک متن آموزنده و علمی، تا حد امکان برای خود مصداق و مثال پیدا کنید. اجازه بدهید برای همین حرف، مثالی بزنم!
(عکس العمل فراتر از احساس، یک مکانیزم دفاعی کاهش اضطراب در شرایطی است که نگران درک چارچوب نگرش و قضاوتی خود توسط سایر حاضرین هستیم.)
این جمله را فروید در توضیح یکی از مکانیزم­ های دفاعی آورده است. بعید میدانم فردا، این جمله در ذهن من و شما بماند. اما میتوانیم به مثال آن فکر کنیم…
آخرین باری که مجبور شدم به خاطر قضاوت دیگران، عکس العملی فراتر از واقعیت نشان دهم چه موقع بود؟ دیروز بود. وقتی در خانه به مهمان ها چای تعارف میکردم و وقتی نوبت پسرعمویم – که از او نفرت دارم – رسید، چای را دو بار تعارف کردم! چون نگران بودم شاید او و دیگران، احساس نفرتی را که من دارم درک کنند.
حالا خیلی بعید خواهد بود که عکس العمل فراتر از احساس را فراموش کنم. طی روزها و هفته های آینده، مثال های متعدد دیگری نیز به این مجموعه خاطرات افزوده شده و مکانیزم دفاعی عکس العمل فراتر از حد، همیشه در ذهنم باقی خواهد ماند…
کار دیگری که انجام آن میتواند بسیار اثربخش باشد…
تهیه «نقشه محتوا» یا Mindmap است. ایده این نقشه ها جدید نیست اما کسی که نخستین بار این ایده را به صورت فراگیر مطرح کرد تونی بوزان بود. نمونه های Mindmap را حتماً زیاد دیده اید.
نرم افزارهایی نظیر Mindmanager و Mindmapper و .. نیز برای اینکار طراحی شده اند. من به شخصه، برای ارائه مطلب در کلاسها از نرم افزار استفاده میکنم، اما برای خودم، هنوز در هنگام مطالعه روی کاغذ؛ نقشه محتوا ترسیم میکنم. احساس من این است که نوشتن، مطلب را بهتر در ذهنم ثبت میکند!

 

    برای آگاهی از نحوه چگونگی  علامت گذاری و حاشیه نویسی صحیح کلیک کنید.
  • ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.