[vc_row][vc_column][vc_column_text]
گروه آموزشی درخشش در زمینه مشاوره تلفنی و اینترنتی نیز فعالیت دارد. ما میتوانیم بصورت مشاوره حضوری و یا مشاوره تلفنی و اینترنتی با شما در تماس باشیم.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]
علامتگذاری و حاشیهنویسی
علامتگذاری و حاشیهنویسی روشی است که بهوسیله آن با علامت گذاردن و نوشتن رمزها و نشانهها بر روی مطالب کتاب ساختمان مطالب را میشود مشخص کرد.
این روش، همچنین شامل نوشتن حواشی است که بدان وسیله تداعیها، انتقادها، و سؤالات شما مشخص میشوند. بسیاری از خوانندگان زیر مطالبی را که میخوانند خط میکشند.
ولی، خط کشیدن ساختمان مطالب را تنها در یک سطح نشان میدهد.
بهمنظور کشف ساختمان مطلب بهطور آشکار، دستکم مطالب را باید در سه سطح اهمیت نشان داد. علاوه بر روشن کردن ساختمان مطلب، علامت زدن به همراه کاربرد رمزها و نشانهها شمارا قادر خواهد ساخت تا عملاً بااهمیت نسبی مطالب روبهرو شوید و درباره آنها تصمیم بگیرید.
این کار شمارا از بیتوجهی نسبت به اهمیت مطالب بازخواهد داشت.
روش علامتگذاری زیر یکی از روشهای متعدد علامتگذاری است.
معمولاً اگر در سراسر یک کتاب رمزها و نشانههای واحدی برای علامتگذاری بهکاربرده شوند، کار علامتگذاری و خواندن مطالب به هنگام مرور کردن سادهتر میشود.
نمونهای از علامتگذاری
الف – دور تز اصلی خط بکشید، یا اگر این تز بهروشنی مشخص نشده است خودتان آن را در آغاز مطلب بنویسید.
ممکن است نتوانید این کار را قبل از مطالعه تمامی مطلب و انجام علامتگذاری بکنید. در این صورت این کار را پس از اتمام مطالعه و علامتگذاری انجام دهید.
ب – نکات اصلی را در داخل کروشه قرار دهید.
ب – زیر جزئیات مهم خط بکشید.
ت . در حاشیه تداعیها، انتقادات و سؤالات خود را بر اساس مطالعات و تجربیات قبلی خود بنویسید. اگر وقت اجازه میدهد، نوشتن یک خلاصه از مطالب مفید است.
خلاصه فعلها را میتوانید در ابتدا یا انتهای کتاب یکجا قرار دهید.
-
خلاصه کردن. خلاصه، یک مرور از مطالبی است که خواندهاید.
-
درواقع بیان مجددی است از نکات اصلی به زبان خود شما، یک خلاصه نهتنها باید شامل نکات اصلی باشد، بلکه باید بیانکننده روابط میان نکات اصلی و دلایل مؤلف در مورد ارتباط دادن این نکات باشد، و بهطور منطقی نکات اصلی را به تز اصلی ربط دهد.خلاصهها به سه منظور زیر نوشته میشوند:
-
آنها نوعی وارسی از درک و فهم شما هستند.
-
آنها کار مرور کردن را آسان میسازند.
-
آنها نگهداری مطالب را در حافظه تقویت میکنند. شواهد نشان میدهند که یادآوری مطالب پس از یک مدت طولانی، بدون خلاصه کردن گاهبهگاهی آنها، میسر نیست.
یک خلاصه میتواند ذهنی، شفاهی، کتبی، یا ترکیبی از اینها باشد. خلاصههای ذهنی از انواع خلاصههای دیگر کم اثرتر هستند.
نوع خلاصهای که تهیه میکنید باید به اهمیتی که به مطلب میدهید و میزان مسئولیتی که در قبال خواندن آن مطلب دارید وابسته باشد.
ولی، یک خلاصه ذهنی، شفاهی، یا نوشتاری که خواننده تهیه میکند، همیشه برای یادگیری و یادآوری مطالب، از خواندن بدون خلاصهبرداری و در عوض دوباره خوانی به هنگام لزوم، بهطور فراوان ای مفیدتر است. . . . برای یادگیری حداکثر مطالب در اسرع وقت خلاصه تهیه کنید:
-
به هنگام خواندن . در ضمن مطالعه و در پایان یک نکته مهم یا یک قسمت مهم مفید است که خلاصه آن را در حاشیه کتاب بنویسید.
-
بلافاصله بعد از اتمام خواندن برای وارسی میزان درک خود و افزایش میزان نگهداری مطالب در حافظه.
-
پس از مدتی که از خواندن سپری شد برای آماده شدن جهت بحث در کلاس و امتحانات.
-
خلاصهها را همیشه باید با کلمات و جملات خودتان بنویسید. اگر نمیتوانید مطالبی را که خواندهاید به زبان خود بیان کنید، بهاحتمالقوی آن را خوب نفهمیدهاید و احتمالاً نخواهید توانست آن را بهطور واضح به یادآورید.
کاربردهای عملی روش دقیق خوانی
-
یک مطلب نسبتاً کوتاه غیرداستانی را از میان مطالب خواندنی جاری خود مثل یک مقاله علمی، یا فصلی از یک کتاب، و غیره) انتخاب کنید.
-
آن را بهطور اجمالی بخوانید تا نوعی آشنایی با تز اصلی و نکات اصلی به دست آورید. بعد آن را بهطور دقیق بخوانید، و علامتگذاری و حاشیهنویسی بکنید.
-
برای این کار یا از روشی که در این فصل بحث شد استفاده کنید یا رمزها و اشارههای خودتان را به کار برید. بعد از اتمام مطالعه، یک خلاصه را بگنجانید. تهیه کنید، و سعی کنید در این خلاصه تز اصلی، نکات اصلی و جزئیات لازم کاربرد این روش دقیق خوانی خود را با توجه به راهنماییهای جدول ۱-۴ ارزشیابی کنید.
۲. یک مطلب غیرداستانی دیگر انتخاب کنید. آن را بهطور اجمالی بخوانید و بعد یک سؤال درباره تز اصلی آن طرح کنید.
بعد مطلب را بهطور دقیق بخوانید، و آن نکاتی را که برای پاسخ دادن به سؤال کمک میکنند علامت بگذارید. آنگاه جواب سؤال را بنویسید.
در صورت امکان، این کار را با تغییر سؤال بهصورت بیان یک تز اصلی انجام دهید، و نکات علامتگذاری شده را برای توصیف این تز به کار برید. کاربرد روش خود را با استفاده از راهنماییهای جدول ۱-۴ ارزشیابی کنید.
٣. به هنگام مطالعه یکفصل طولانی که دارای عنوانهای زیادی است، اندیشهها و موضوعها را خلاصه کنید و آنها را طوری برای خود دستهبندی کنید که فقط پنج قسمت اصلی تشکیل دهند. . فصلی از کتاب درسی با یک کتاب داستانی یا مقالهای از یک روزنامه را بهطور دقیق بخوانید.
مطالب را بر اساس طرحهای مختلف ساختار مطالب که در این فصل آمدهاند به چندین صورت دستهبندی کنید. بعد تعیین کنید که کدام طرح برای ربط دادن قسمتها به تز اصلی مناسبتر است.
در مورد کتابی که برای گذراندن یک امتحان میخوانید تعدادی سؤال که نگاه میکنید در امتحان خواهند آمد طرح کنید. برای طرح این سؤالات ابتدا کتاب بهطور اجمالی بخوانید. بعد با دقیق خواندن کتاب سعی کنید به سؤالات جواب دهید.
به هنگام تهیه یک مقاله تحقیقی کتابهای مربوط به مقاله را انتخاب کنید و طرح خلاصهای را که در این فصل معرفی شد در مورد آنها پیاده کنید. این کار شما سازمان مطالب مؤلف و دیدگاه کلی او را روشن خواهد ساخت.
-
بعدازاین کار، میتوانید به نحو بهتری تصمیم بگیرید که کدام کتابها را بهکلی کنار بگذارید، یا کدام کتابها را در بعضی قسمتها مورداستفاده قرار دهید، یا کدام کتابها را بهطور کامل بخوانید.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]