علوم تربیتی
هدف و ماهیت:
رشد سالم و صحیح جوامع انسانی در گرو تعلیم و تربیت صحیح و اصولی افراد آن جامعه است . بدیهی است هر چقدر آگاهی و دانش اقشار مختلف جامعه نسبت به تعلیم و تربیت افزایش یابد ، جامعه در مسیر تکامل و تعالی رشد خواهد یافت و البته این امر ، یعنی ارتقاء و افزایش آگاهی عمومی مردم در زمینه تعلیم و تربیت ، توسط متخصصان و صاحب نظران و همچنین مدرسان و معلمان علوم تربیتی انجام میگیرد . نظر بر این مهم ، رشته علوم تربیتی به منظور تربیت و آموزش افراد در بیشتر دانشگاههای کشور دایر بوده است.
دانشجوی این رشته باید خلاق بوده تا بتواند ابزار آفرین و راه آفرین باشد در حال حاضر نیز میبینیم که دانشجویان توانمند این رشته گاه با وسایل بسیار ابتدایی چیزهای جدید و جالبی خلق میکنند . از سوی دیگر دانشجوی این رشته باید حس هنری داشته باشد .
معرفی اجمالی گرایش های علوم تربیتی:
آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
آموزش و پرورشی که از زمان تولد تا ابتدای دوره دبستان در مورد کودک انجام میشود . هدف از آموزش و پرورش دبستانی ، پرورش افرادی با ایمان ، ماهر ، مسئول و خلاق است ؛ بنابراین پرورش قوای فکری، جسمی ، عاطفی و اجتماعی از جمله هدفهای اولیه این رشته است .
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
کودکان استثنایی را میتوان به شش گروه کلی تقسیم کرد و هر گروه را با شرایط خاصی تعلیم داد و تربیت کرد . این شش گروه عبارتند از :
- کودکان عقب مانده ذهنی
- کودکان معلول جسمی
- کودکان نابینا و نیمه بینا
- کودکان ناشنوا و نیمه شنوا
- کودکان مبتلا به اختلال های عاطفی و اجتماعی
- کودکان تیز هوش
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
هدف از رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، برآوردن نیازهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش بر اساس معارف، ارزش های تربیت اسلامی و اصول مدیریت صحیح است .
تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزشی در لغت از واژه های خاص تکنو به معنی برخورد سیستماتیک با پدیده های علمی ، لوژی به معنای شناخت و آموزش به معنای فعالیت های هدفمندی است که مربیان یا معلمان انجام میدهند تا تغییر رفتار یا توانایی تغییر رفتار در فراگیرنده به وجود بیاید. از همین جا مشخص میشود که تکنولوژی آموزشی به معنای شناخت پدیدهها یا روشهای دقیق آموزشی برای رسیدن به اهداف آموزشی است .
آینده شغلی و بازار کار
فارغ التحصیلان گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی پس از پایان تحصیلات میتوانند مسوولیتهای متفاوتی را در جامعه بر عهده گیرند از جمله :
– معلم مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی و مدیریت مراکز آموزش و پرورش کودکان استثنایی .
– کارشناس گزینش و تشخیص کودکان استثنایی و کارشناس آموزش و پرورش کودکان استثنایی در موسسات گوناگون از قبیل وزارت آموزش و پروش و سازمان بهزیستی کشور .
فرصت های شغلی فارغ التحصیلان گرایش تکنولوژی آموزشی
فلسفه اصلی این رشته استفاده از توانایی فارغ التحصیلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سیما است . اما در عمل می بینیم که به دلیل تفکر غلط حاکم بر برخی محیط های آموزشی ، تکنولوژیست های آموزشی به سختی جذب این مراکز میشوند . البته برخی از فارغ التحصیلان این رشته جذب مدارس غیر انتفاعی شدهاند و با ارائه طرحهای آموزشی برای دورهها و درسهای مختلف، کارآیی مدرسه را بسیار ارتقاء داده و در واقع بسیار موفق بودهاند . عدهای از فارغ التحصیلان نیز جذب وزارت ارشاد یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میشوند و بالاخره برخی از فارغ التحصیلان با توجه به تواناییهایی که در طی تحصیل کسب کردهاند جذب بازار کار آزاد میشوند و به عکاسی آموزشی با تولید فیلمهای آموزشی میپردازند .