[vc_row][vc_column][us_image image=”6842″ size=”us_img_size_1″ link=”url:http%3A%2F%2Fmkhalili.ir%2F|||” onclick=”custom_link”][vc_tta_accordion toggle=”1″ c_align=”right” c_position=”left”][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”من زود خسته می‌شوم؛ چه کنم؟ “][vc_column_text]معمولاً خستگی در منشأ اصلی جسمانی و روانی دارد. خستگی جسمانی ممکن است ناشی از فعالیت زیاد، استراحت ناکافی، کم‌خوابی با بیماری‌های عفونی، سرماخوردگی، کم‌خونی، کمبود آهن و … باشد.

این نوع خستگی‌ها را می‌توان با استراحت کافی یا برطرف کردن علت‌های جسمانی و درمان بیماری رفع کرد. ممکن است خستگی از نوع عصبی باشد. این خستگی ناشی از استرس‌ها، اضطراب‌ها، فشار کار و …. است.

هنگامی‌که دچار این نوع خستگی می‌شوید، خوابتان به هم می‌ریزد، دچار تردید می‌شوید و گاهی سردرد، تنگی نفس و درد عضلانی به سراغتان می‌آید.

هنگام صبح احساس کسالت می‌کنید ولی شب‌ها فعال و پرانرژی می‌شوید یا این‌که احساس پوچی و یکنواختی دارید و فکر می‌کنید خوب پیش نمی‌روید. توصیه می‌کنیم برای رفع خستگی، ابتدا عوامل جسمانی را کنترل کنید؛

پس‌ازآنکه مطمئن شدید منشأ خستگی شما جسمی، بیماری و تغذیه نیست، به سراغ درمان مشکلات روحی و عصبی بروید.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”چه توصیه‌هایی برای رفع خستگی دارید؟”][vc_column_text]در کار خود یعنی درس خواندن، منظم، مرتب و به‌روز باشید.

نوسانی و بدون برنامه درس نخوانید. مراقب تغذیه و سلامت خود باشید؛

سروقت و به‌اندازه‌ی کافی و منظم استراحت کنید. از تصمیم‌گیری‌های زیاد بپرهیزید. برای انجام کارهای ساده برنامه‌ریزی کرده و ساده عمل کنید.

به‌جای خواندن چندین کتاب غیرضروری، یک کتاب مناسب را به‌درستی مطالعه نمایید. کارها را پیچیده نسازید.

از تنش‌ها دوری کرده، از بروز اضطراب پیشگیری کنید. از تردید و تزلزل در فکر و انجام امور روزانه اجتناب کنید. به‌اندازه‌ی توان و ظرفیتی که دارید از خودکار بکشید و از همه مهم‌تر، به‌طور منظم ورزش کنید.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”از اتاقم خسته شده‌ام و دائماً از آن بیرون می‌زنم. چه‌کار کنم؟”][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_column_text]فعالیت طولانی در محیطی ثابت شما را دچار یکنواختی، دل‌زدگی یا خستگی می‌کند.

در این صورت ابتدا چیدمان اتاقتان را تغییر دهید یا به اتاق دیگری نقل‌مکان کنید. اگر با این اقدامات مشکل شما برطرف نشد، احتمالاً دچار خستگی روحی با بی‌میلی در کارشده‌اید.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”یک داوطلب بوشهری هستم. هم من و هم خیلی از دوستانم باوجوداینکه دلمان می‌خواهد ساعات زیادی درس بخوانیم، زود خسته می‌شویم. چه کنیم؟ “][vc_column_text]برخی استان‌ها مانند بوشهر، هرمزگان و … به سبب فقر آهن و کم‌خونی جزو استان‌های قرمز محسوب می‌شوند. علت خستگی شما و دوستانتان به‌احتمال‌زیاد کم‌خونی است. در این صورت باید به درمان آن و جبران فقر آهن توجه کنید.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”در امتحانات نهایی باوجود آن‌که فاصله‌ی بین امتحانات مناسب بود و در درس خواندن به من فشار زیادی نیامد، اکنون‌که امتحانات تمام‌شده‌اند، بسیار خسته هستم و میل زیادی به خوابیدن دارم. چه راه‌حلی پیشنهاد می‌کنید؟ “][vc_column_text]این درس خواندن نبوده که شما را خسته کرده، بلکه فشار روانی و استرس ناشی از امتحانات شما را از پای درآورده و فرسوده‌تان ساخته است.

این خستگی از نوع روحی است و ممکن است در برخی از افراد تا یکی دو ماه ادامه پیدا کند. شبیه این وضعیت نیز پس از جلسه‌ی آزمون سراسری برای برخی داوطلبان اتفاق می‌افتد.

نگران نباشید، این حالت پس از مدتی خودبه‌خود برطرف می‌شود.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”آیا رژیم غذایی با خستگی رابطه‌ای دارد؟ “][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/3″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”2/3″][vc_column_text]مدت‌هاست که متخصصان این رابطه را تأیید کرده‌اند. یکی از علل خستگی در زمان کنکور می‌تواند ناشی از عادت‌های غذایی یا رژیم غذایی فرد باشد. در پیشگیری از خستگی زمان کنکور، هم غذا مهم است و هم مایعات.

به‌عنوان نمونه ثابت‌شده است که مصرف زیاد قند، شکر و شیرینی‌ها موجب شارژ و دشارژ (پر و خالی شدن فوری انرژی در بدن و بروز خستگی و استرس می‌شود.

افرادی که به‌اندازه‌ی کافی آب و مایعات نمی‌نوشند حجم خونشان کم می‌شود، افت فشارخون پیدا می‌کنند، خون‌رسانی به بدنشان ضعیف می‌شود و اکسیژن به‌اندازه‌ی کافی به بدن آنان نمی‌رسد.

برای جبران این مسئله ضربان قلب زیاد می‌شود، آن‌وقت احساس خستگی می‌کنند. مایعات لبنی مانند دوغ که آب بدن را تأمین می‌کنند آرامش‌بخش‌اند. ولی سعی کنید در میانه‌ی روز زیاد دوغ و شیر ننوشید؛ چون موجب رخوت و خستگی می‌شود.

معروف‌ترین توصیه، مصرف ۸ لیوان آب در روز است. برای رفع خستگی، تعداد وعده‌های غذایی‌تان را زیاد کنید و مقدارش را کم. سعی کنید در تمام وعده‌ها از ۴ گروه مواد غذایی، یعنی شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزی‌ها و صیفی و میوه و انواع گوشت استفاده کنید.

کمبود ویتامین‌های C، B ، A ، آهن و همچنین گرسنگی و پرخوری یا نخوردن صبحانه، اضافه‌وزن، مصرف غذاهای کم‌ارزش چون غذای فوری هریک می‌تواند موجب سستی و رخوت شوند.

در میان خوراکی‌ها خرما و آب انار برای رفع خستگی مؤثرند. کمبود آهن را می‌توانید با مصرف سبزی‌هایی که برگ تیره دارند، جبران کنید. برای سرحالی و شادابی مراقب تغذیه‌ی خود باشید.[/vc_column_text][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=” آیا مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا یا قهوه را برای رفع خستگی مفید می‌دانید؟ “][vc_column_text]نوشیدنی‌های انرژی‌زایی که اخیراً رایج شده است، به سبب دارا بودن کالری زیاد، مواد کافئین دار و تورین، شما را در ابتدا برای مطالعه شارژ می‌کند ولی پس از مدتی موجب تشدید خستگی مطالعه می‌شود.

همچنین مصرف بیش‌ازاندازه‌ی این نوشیدنی‌ها اعتیادآور بوده و موجب از خود بیخود شدن می‌شود.

چای و قهوه‌ی زیاد به‌عنوان محرک، جلوی رخوت و خستگی مطالعه را می‌گیرند. اما در درازمدت یا در صورت زیاده‌روی چون مدرر هستند و آب بدن را دفع می‌کنند. اثر معکوسی خواهند داشت.

هرچند قهوه و سایر مواد کافئین دار محرک‌هایی قوی هستند و موجب بیدار ماندن و رفع خستگی موقت می‌شوند ولی مصرف زیاد آن‌ها اعتیادآور است و موجب اختلال در خواب، افزایش فشار بر چشم و برهم خوردن چرخه‌های بیولوژیک بدن و درنهایت بروز خستگی مطالعه می‌شود.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”در ایام ماه مبارک رمضان دچار خستگی زیادی می‌شوم. نمی‌دانم علت آن چیست و چه‌کار باید بکنم؟”][vc_column_text]اگر فقط در این ایام خستگی به سراغتان می‌آید، ممکن است ناشی از بی‌نظمی خواب یا کمبود خواب باشد. یا ممکن است جزو افرادی باشید که به مصرف چای و کافئین عادت دارند که در این صورت با قطع مصرف آن‌ها، فشارخونتان کم می‌شود و دچار خستگی می‌شوید.

در ایام روزه‌داری این مشکل را با خواب و استراحت کافی و حتی کمی بیشتر از سایر اوقات جبران کنید. ولی اگر این خستگی با سردرد همراه باشد، باید روزه‌ی خود را بشکنید.

چرا توجه به خواب برای تحصیل و درس خواندن اهمیت دارد؟ خواب بر همه‌ی شئون زندگی تأثیری عمیق دارد. خواب بر تمرکز و هشیاری، خستگی، خلق‌وخو، روحیه، حافظه، سلامت جسمی، نظم، اراده، پیکان‌ها مش و حتی ظاهر آدم‌ها اثر جدی می‌گذارد.

همه‌ی این‌ها در حالی است که ۶۴ / ۵ درصد دانش‌آموزان در طی روز دچار خواب‌آلودگی و چرت‌های مکرر روزانه می‌شوند؛ ۳۴ درصد دچار خواب و کابوس‌های وحشتناک شبانه هستند، ۸۴ درصد آن‌ها خواب نامنظم دارند و قریب به‌اتفاق دانش‌آموزان و والدین آن‌ها از منافع خواب آگاهی ندارند.

خواب در برخی از اوقات سال به مانعی جدی برای درس خواندن تبدیل می‌شود. در چند سال اخیر، در درس گروهی‌ها از دانش‌آموزان می‌خواستم که سه مشکل و مانع تحصیلی خود را اعلام کنند.

اغلب آن‌ها از مشکلات خوابشان شکایت می‌کردند. به همین جهت پرداختن به مسائل خواب یک ضرورت است.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=” آیا ورزش کردن در پیشرفت تحصیلی مؤثر است؟” tab_id=”1545810176143-e394318b-02d9″][vc_column_text]در این باره تحقیقات زیادی انجام شده که همگی بر نقش ورزش و مدیتیشن در پیشرفت تحصیلی تأکید داشته اند.

هنگام ورزش کردن ذهن شما از هر نوع فکر، خیال و نگرانی خالی می شود. بدین ترتیب مغز شما استراحت می کند.

ورزش با افزایش هورمون سروتونین، بیوشیمی خون و مغز را تغییر می دهد. همین مسئله ذهن و جسم را آرام می کند. ورزش حافظه شما را تقویت می کند. در سال های پایانی دبیرستان که استرس های تحصیلی زیادی را تجربه می کنید و خلق و خو و روحیه ی شما بالا و پایین می شود، ورزش منظم و کافی برای حفظ تعادل روحی، رفع اضطراب و تنش بسیار مؤثر خواهد بود.

شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از درمان های مؤثر غیردارویی اضطراب، ورزش است. موقعیت یکنواخت و طولانی درس خواندن موجب درد عضلات و مفاصل، اضافه وزن، احساس خستگی، بی حوصلگی و کاهش تمرکز می شود.

اما ورزش این مشکلات را برطرف می سازد. بسیاری از دانش آموزان بیان می کنند که من تکالیف زیادی دارم؛ اصلا فرصت ورزش کردن ندارم!حتی درس خوان های قدر هم اوقاتی را برای استراحت خود در نظر می گیرند. اما بیشتر دانش آموزان به جای استراحت، وقت گذرانی می کنند. مثلا بازی با کامپیوتر، تماشای تلویزیون، باز و بسته کردن در یخچال و …. بهتر است ورزش را جایگزین آنها کنید.

برای ورزش کردن، نیازی به رفتن به کلاس بدنسازی و باشگاه نیست. تا جایی که امکان دارد، ورزش را لابه لای برنامه روزانه ی خود بگنجانید.

در زنگ های تفریح، انجام بازی های مفرح مانند هفت سنگ، وسطی، دویدن و … به شما نشاط می دهد یا  این که در فواصل مطالعه کمی طناب بزنید.

همراه با موسیقی حرکات موزون انجام دهید. نظافت اتاق، شستن ظروف و … همگی نوعی ورزش و تنوع حالت هستند. هرچند این کارها کوچکند ولی مفیدند.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”آیا ورزش باعث خستگی بیشتر یا کاهش ساعات مطالعه نمی شود؟” tab_id=”1545810615416-88749a27-8fbf”][vc_column_text]اگر ورزش نامنظم یا سنگین نباشد، به هیچ وجه جالب است بدانید که هر ۴۵ دقیقه ورزش، حدود ۲ ساعت زمان مطالعه ی شما را افزایش میدهد و تمرکزتان را زیاد می کند.

ورزش کردن ذهن شما را از فکر و خیال خالی می کند و به مغزتان استراحت می دهد. به همین جهت بر کیفیت مطالعه تأثیر می گذارد. اگر به ورزش کردن عادت نداشته باشید، در شروع ممکن است کمی شما را خسته کند، اما بعد از چند روز بدنتان عادت می کند.

ورزش های سبک به خاطر جلوگیری از ترشح کورتیزول (هورمون خستگی) مانع از خستگی می شوند.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”من شب ها خوب نمیخوابم. آیا می توانم با ورزش سنگین قبل از خواب، خودم را خسته کنم تا خوب که بخوابم؟” tab_id=”1545810666735-ab791dcd-4a73″][vc_column_text]ورزش صبحگاهی به سلامت، شادابی و افزایش انرژی شما در طول روز کمک می کند. ورزش در میانه ی روز در تسهیل خواب شبانه و بهبود آن مؤثر است. اما ورزش سنگین در شب به ویژه قبل از خوابیدن برای خواب مفید نیست.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”دیگران می گویند: «ورزش را کنار بگذار و به درسهایت برس.» اما من ورزش را به دانشگاه که ترجیح می دهم. چه کار کنم؟” tab_id=”1545810740261-ab08159f-2406″][vc_column_text]اول هدفتان را تعیین کنید. برای خود مشخص کنید چه علایق و استعدادهایی دارید. اگر فکر می کنید در ورزش فرد خلاقی هستید و از رهگذر آن آرامش، رفاه و موفقیت به دست می آورید، خوب چه اشکالی دارد ورزش را دنبال کنید؟ درس خواندن تنها راه نیل به موفقیت نیست. اما توصیه می کنیم قبل از هر نوع تصمیم گیری در این باره با مربیان و خانواده ی خود مشورت کنید و نظر آنها را هم جویا شوید.[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”انجام چه ورزش هایی مفید است و به درس خواندن لطمه وارد نمی کند؟” tab_id=”1545810782734-ff94bf69-a8c8″][vc_column_text]ورزش های سبک و نشاط آور؛ از جمله ورزش های آبی و تفریحی و دسته جمعی[/vc_column_text][/vc_tta_section][vc_tta_section icon=”fas|question-circle” title=”من قبلا قهرمان تکواندو بوده ام. آیا می توانم در پایه دوازدهم ورزش مورد علاقه ام را دنبال کنم؟” tab_id=”1545810830383-2e6206a7-d0e7″][vc_column_text]اگر بین ورزش و درس خواندن، دومی برای شما مهم تر است و اولویت دارد، توصیه می کنیم ورزشهای قهرمانی را که به دلیل حجم تمرینات و اردوهای آمادگی، وقت و انرژی زیادی می طلبد موقتا کنار بگذارید.

اما توصیه ی مهم دیگری هم داریم؛ اگر تا به حال به ورزش قهرمانی مشغول بوده اید، نباید یکباره به سبب درس خواندن آن را رها کنید؛

چون تجربه نشان می دهد با قطع ورزش، این افراد دچار افسردگی، خستگی های زودرس و کاهش روحیه و شادابی می شوند. بهتر است ورزش را به صورت سبک ولی مستمر دنبال کنید.[/vc_column_text][/vc_tta_section][/vc_tta_accordion][us_separator size=”small”][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]